Lisäselvitys
Lisäselvityksen toimittaminen vakuutusoikeudelle
Vakuutusoikeudessa käsiteltävään asiaan on mahdollista toimittaa uutta selvitystä muutoksenhakukirjelmän liitteenä ja myöhemminkin.
On suositeltavaa, että lisäselvitys toimitetaan mahdollisimman pian asian vireilletulon jälkeen tai että sen toimittamisesta myöhemmin ilmoitetaan kirjallisesti. Lisäselvityksen toimittaminen pitkän ajan kuluttua asian vireilletulosta saattaa pidentää käsittelyaikaa, jos vakuutusoikeus joutuu sen johdosta kuulemaan vastapuolena olevaa tahoa ja sen jälkeen vielä muutoksenhakijaa.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 6 luvun 46 §:n mukaan vakuutusoikeus voi, kun se katsoo asian tulleen selvitetyksi, asettaa asian laatuun nähden kohtuullisen määräajan, jonka kuluessa oikeudenkäynnin osapuolten on toimitettava mahdollinen lisäaineisto asiassa. Jos osapuoli toimittaa lisäaineistoa tämän määräajan jälkeen, vakuutusoikeus voi jättää sen huomioon ottamatta. Ratkaisupäivänä tai sen jälkeen vakuutusoikeuteen saapuneet lisäselvitykset voidaan myös jättää ottamatta huomioon.
Lisäselvityksen voi toimittaa vakuutusoikeudelle sähköisessä asiointipalvelussa, sähköpostilla tai kirjepostina.
Lisäselvityksen antaminen tiedoksi asianosaisille
Vakuutusoikeudelle toimitetuista lisäselvityksistä ilmoitetaan kirjallisesti asianosaisille. Jos asianosaista edustaa asiamies, ilmoitukset toimitetaan lähtökohtaisesti vain asiamiehelle. Asianosaiselle itselleen tai hänen asiamiehelleen varataan tilaisuus tutustua lisäselvitykseen ja antaa sen johdosta kirjallinen selityksensä. Selityksen antaminen ei ole välttämätöntä. Sen antamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista.
Aikaa selityksen antamiseen varataan yleensä 14 päivää.
Julkaistu 14.6.2018