Suullinen käsittely
Oikeudenkäynti vakuutusoikeudessa on pääsääntöisesti kirjallista. Suullisen käsittelyn järjestämisestä säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 7 luvussa.
Vakuutusoikeuden on järjestettävä suullinen käsittely, jos tuomioistuin pitää sitä tarpeellisena tai yksityinen asianosainen sitä vaatii. Suullista käsittelyä vaativan on ilmoitettava, minkä vuoksi sen järjestäminen on tarpeen ja mitä selvitystä hän esittäisi suullisessa käsittelyssä. Suullinen käsittely voidaan muutoksenhakijan pyynnöstä huolimatta kuitenkin jättää toimittamatta, oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 7 luvun 57 §:stä tarkemmin ilmenevin perustein.
Suullisessa käsittelyssä voidaan kuulla muutoksenhakijaa, tämän vastapuolena olevan eläkelaitoksen, vakuutusyhtiön tai muun laitoksen edustajia sekä todistajia ja asiantuntijoita. Suullisessa käsittelyssä voidaan vastaanottaa myös kirjallista selvitystä.
Mahdollinen lääketieteellinen arviointi tehdään ennen suullista käsittelyä esitetyn selvityksen sekä suullisessa käsittelyssä mahdollisesti vastaanotetun selvityksen perusteella. Suullisen käsittelyn yhteydessä ei suoriteta lääkärintarkastusta.
Menettely ennen suullista käsittelyä
Vakuutusoikeus päättää suullista käsittelyä koskevasta vaatimuksesta pääasian yhteydessä tai tekee asiasta välipäätöksen. Jos vakuutusoikeus ei järjestä asianosaisen vaatimaa suullista käsittelyä, tästä ilmoitetaan asianosaisille. Samalla asianosaisille varataan tilaisuus esittää kirjallista lisäselvitystä. Ilmoittamisesta voidaan luopua, jos valitus jätetään tutkimatta tai hylätään heti taikka jos ilmoittaminen muusta vastaavasta syystä on ilmeisen tarpeetonta.
Vakuutusoikeus kutsuu suulliseen käsittelyyn oikeudenkäynnin osapuolet ja mahdolliset kuultavat. Saapuminen suulliseen käsittelyyn on siihen kutsutuille todistajille ja asiantuntijoille velvollisuus, josta on säädetty oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa ja oikeudenkäymiskaaressa. Mahdollisesta poissaolosta aiheutuvista seuraamuksista ilmoitetaan vakuutusoikeuden lähettämissä kirjallisissa kutsuissa.
Menettely suullisessa käsittelyssä
Suullinen käsittely toimitetaan yleensä vakuutusoikeuden tiloissa ja siinä ovat läsnä kaikki asian ratkaisemiseen osallistuvat jäsenet sekä asian esittelijä. Asianosaiset ja heidän mahdolliset avustajansa saavat olla läsnä koko käsittelyn ajan oikeuden neuvottelua lukuun ottamatta. Suullinen käsittely kokonaisuudessaan nauhoitetaan ja käsittelystä laaditaan pöytäkirja.
Suullinen käsittely on lähtökohtaisesti julkinen. Mikäli istunnossa kuitenkin esitetään tieto, joka julkisuuslain tai muun lain mukaan on salassa pidettävä, niin suullinen käsittely toimitetaan kokonaan tai tarpeellisilta osin yleisön läsnä olematta. Asianosaiset avustajineen ovat läsnä koko istunnon ajan. Suullinen käsittely päättyy puheenjohtajan ilmoitukseen istunnon päättymisestä.
Asian ratkaiseminen
Vakuutusoikeus ei yleensä ratkaise asiaa suullisen käsittelyn yhteydessä, vaan ratkaisukokoonpano antaa ratkaisun myöhemmin. Ratkaisuun osallistuvien neuvottelu kuuluu tuomioistuimen neuvottelusalaisuuden piiriin, joten neuvottelu tapahtuu sekä asianosaisten että yleisön läsnä olematta.
Julkaistu 8.9.2020