Asiakirjajulkisuuskuvaus
Asiakirjajulkisuuskuvaus
Tiedonhallintayksikön on julkisuusperiaatteen toteuttamista varten ylläpidettävä kuvausta sen hallinnoimista tietovarannoista ja asiarekisteristä (Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta 906/2019, 28 §).
Asiakirjajulkisuuskuvauksen tietojen avulla yleisö ja asianosaiset voivat yksilöidä entistä paremmin tietopyyntönsä julkisuuslain edellyttämällä tavalla (Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 921/1999, 13.1 §). Tietopyyntö tulee yksilöidä siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa tai asiakirjoja pyyntö koskee.
Asiakirjajulkisuuskuvauksen tarkoituksena on antaa yleiskuva tiedonhallintayksikön tiedonhallinnasta ja asiarekisteristä. Tuomioistuin on tiedonhallintalaissa tarkoitettu tiedonhallintayksikkö.
Asiarekisteri muodostuu tiedonhallintayksikön asianhallinnan eri osuuksista ja sen vastuulla olevista tietovarannoista. Asiarekisteri on looginen tietovaranto, joka pitää sisällään useita tietovarantoja, jotka muodostuvat toisaalta asianhallintaan ja tietojärjestelmiin kirjatuista rekisteröintitiedoista ja toisaalta niin digitaalisessa kuin paperimuodossakin olevista tietoaineistosta ja asiakirjoista. Tietoaineistojen ja asiakirjojen hakutekijät vaihtelevat asiarekisterin eri osuuksien, tietovarantojen ja tietojärjestelmien välillä.
Tämän asiakirjan tarkoituksena on kertoa, missä laajuudessa vakuutusoikeus käsittelee tietoja asioita käsitellessään sekä antaa tietovarantokohtaista tietoa tietopyynnön tekemisen avuksi.
Tietojen luovutusten edellytyksistä
Jos asiakirja on julkinen, eikä ole muita tekijöitä, jotka rajoittavat asiakirjan antamista, ei tietopyyntöä tarvitse perustella eikä tiedon käyttötarkoitusta tarvitse ilmoittaa. Pyydettäessä tietoa salassa pidettävästä asiakirjasta tai asiakirjoista, joista tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edellytyksin, pyytäjän tulee ilmoittaa tietojen käyttötarkoitus. Myös muita tietoja voidaan tarvita luovutuksen lainmukaisuuden varmistamiseksi. Esimerkiksi henkilötietoja sisältävien asiakirjojen luovuttaminen saattaa edellyttää lisätietoja henkilötietojen suojaamisesta (JulkL 13.2 §). Myös se, missä muodossa tiedot pyydetään annettavaksi, esimerkiksi nähtäväksi vai sähköisenä, tulosteena tai kopiona, voi vaikuttaa siihen, mitä lisätietoja tarvitaan (JulkL 16 §). Usein tietopyynnön toteuttamisen yhteydessä nousee tarve esittää tarkentavia kysymyksiä, joten yhteistietojen antaminen helpottaa yhteistyötä asiakirjapyynnön toteuttamisen yhteydessä.
Asiakirjan tyypistä riippuen vakuutusoikeus luovuttaa pyydetyt tiedot joko sähköisesti tai paperisina. Jäljennöksistä voidaan periä maksu. Niihin tietoihin, joita ei ole mahdollista luovuttaa sähköisesti eikä paperisina, voi tutustua vakuutusoikeuden tiloissa. Tieto asiakirjasta annetaan mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon kuluessa tietopyynnön tekemisestä. Jos asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai tavanomaista suuremman työmäärän, tieto julkisesta asiakirjasta annetaan tai asia ratkaistaan viimeistään kuukauden kuluessa tietopyynnön tekemisestä.
Tietoja asiakirjoista perittävistä maksuista löydät sivulta oikeudenkäyntikulut .
Tietoja maksuperusteista (oikeusministeriön maksuperusteasetus 1022/2024):
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2024/20241022
Tietopyynnön tekeminen
Kaikki tietopyynnöt pyydetään toimittamaan vakuutusoikeuden virastosähköpostiin [email protected] tai postitse osoitteeseen PL 1005, 00521 Helsinki.
Mikäli pyyntösi koskee tietosuojaoikeuksiesi käyttöä, löydät tarkempia tietoja vakuutusoikeuden tietosuojaselosteesta:
https://www.vakuutusoikeus.fi/fi/index/toiminta/tietosuoja.html
Salassa pidettävään tietoaineistoon kohdistuva tietopyyntö
Jos tietopyyntö kohdistuu salassa pidettävään asiakirjaan tai tietoaineistoon, tietojen saaminen edellyttää viranomaisen lupaa (JulkL 28 §). Viranomainen voi, jollei lailla toisin säädetä, antaa yksittäistapauksessa luvan tietojen saamiseen salassa pidettävästä asiakirjastaan tieteellistä tutkimusta, tilastointia taikka viranomaisen suunnittelu- tai selvitystyötä varten, jos on ilmeistä, ettei tiedon antaminen loukkaa niitä etuja, joiden suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty.
Pyydettäessä tietoa salassa pidettävästä asiakirjasta tai asiakirjoista, luvan hakijan tulee ilmoittaa tietojen käyttötarkoitus. Luvan hakijan on huolehdittava tarvittavista toimenpiteistä tietojen suojaamiseksi asiattomalta pääsyltä, luovuttamiselta ja muulta laittomalta käsittelyltä. Lupaa ei voida myöntää silloin, kun hakijan kykyä suojata saamansa tiedot voidaan perustellusti epäillä.
Lupahakemuksen laadinnassa suositellaan käyttämään seuraavaa mallilomaketta:
Hakemus tietojen saamiseksi viranomaisen salassa pidettävistä asiakirjoista [pdf, 1.2 MB]
Ohje lupahakemuksen täyttämiseksi [pdf, 103.1 kB]
Salassapitositoumus [pdf, 128.6 kB]
Hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn (JulkL 11 §). Asianosaisjulkisuudella pyritään turvaamaan asianosaisen omaa oikeusturvaa silloin, kun viranomaisessa päätetään tai on päätetty asianosaista koskevasta oikeudesta, edusta tai velvollisuudesta.
Vakuutusoikeuden tietovarannot
1. Lainkäyttöasioiden tietovaranto
1.1 Tietovarannon käyttötarkoitus
Tietovarantoa pidetään yllä tuomioistuimen lainkäyttöasian käsittelyä ja seurantaa varten. Tietovarantoon rekisteröidään tieto käsittelyssä ja käsittelyssä olleista asioista, asianosaisista, asioiden käsittelyvaiheista ja asian käsittelyyn liittyvistä asiakirjoista sekä tiedot asian ratkaisusta.
1.2 Tietovarannon tietoaineistot
Tietovarantoon tallennetaan lainkäyttöasian käsittelyn edellyttämät tiedot, kuten asian yksilöintitiedot, asiankäsittelyprosessin yksilöintitieto, asian käsittelyn asianosaiset, asiassa suoritetut välitoimet, asiaan liittyvät asiakirjat sekä asian ratkaisu.
Tieto asiakirjasta annetaan mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon kuluessa tietopyynnön tekemisestä. Jos asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai tavanomaista suuremman työmäärän, tieto julkisesta asiakirjasta annetaan tai asia ratkaistaan viimeistään kuukauden kuluessa tietopyynnön tekemisestä.
1.3 Tietojärjestelmät
Lainkäyttöasioiden tietovaranto koostuu useasta asianhallintajärjestelmästä. Näitä ovat Lotus Notes asianhallinta sekä HAIPA. Lisäksi oikeusapuasioihin liittyviä asioita käsitellään Romeo -järjestelmässä.
Lainkäyttöasioiden tietovarantoon kuuluvia asiakirjoja säilytetään valvotuissa ja pääsynhallinnalla varustetuissa verkkoympäristöissä sekä vakuutusoikeuden toimitiloissa.
1.4 Tietojen hakutekijät
Lainkäyttöasioiden tietovarannosta tietoja voi hakea esimerkiksi asian tunnistetiedolla (diaarinumero), tyypillä tai nimikkeellä. HAIPA-asianhallintajärjestelmässä tietoja voi hakea asiakirjan tyypillä tai otsikolla. Tietovarannosta on mahdollista hakea tietoja myös asianosaistiedolla. Tietopyynnön yhteydessä on suositeltavaa ilmoittaa asian tai asiakirjojen mahdollisimman tarkat tiedot, kuten tunnistetieto, päiväys ja pyydettävien asiakirjojen tyyppi tai nimike, jos ne ovat tiedossa. Tämä edesauttaa pyydetyn asiakirjan yksilöintiä, tietopyynnön käsittelyä ja tietojen luovuttamista.
Lainkäyttöasioiden tietovarantoon kuuluvia asiakirjoja säilytetään valvotuissa ja pääsynhallinnalla varustetuissa verkkoympäristöissä sekä vakuutusoikeuden toimitiloissa.
Oikeusrekisterikeskus voi luovuttaa oikeudenkäynnin julkisia perustietoja tai muita diaaritietoja valtakunnallisesti.
1.5 Saatavuus teknisen rajapinnan kautta
Tietoja ei ole saatavissa teknisen rajapinnan avulla.
2. Hallinnollisten asioiden tietovaranto
2.1 Tietovarannon käyttötarkoitus
Hallinnollisten asioiden tietovarantoa pidetään yllä hallinnollisten asioiden käsittelyä ja seurantaa varten. Hallinnolliset asiat jakautuvat yleis-, henkilöstö- ja taloushallintoasioihin. Tietojen käsittely on tarpeen vakuutusoikeuden lakisääteisten oikeuksien ja velvollisuuksien täyttämiseksi.
Hallinnollisten asioiden tietovarantoon tallennetaan tietoja käsittelyssä ja käsittelyssä olleista asioista, asioiden käsittelyvaiheista ja asian käsittelyyn liittyvistä asiakirjoista. Asiarekisteriä ylläpidetään asiakirjajulkisuuden toteuttamiseksi, tietopyyntöjen yksilöimiseksi, asiakirjojen ja muiden niitä vastaavien tietojen jäsentämiseksi, asiankäsittelyyn liittyvien toimenpiteiden järjestämiseksi ja asiankäsittelyaikojen seuraamiseksi. Lisäksi tietovarantoon tallennetaan tietoja esimerkiksi valtion henkilöstön palvelussuhdeasioiden, palkanmaksun ja käyttöoikeuksien hoitamiseksi.
2.2 Tietovarannon tietoaineistot
Tietovarantoon tallennetaan kunkin hallintoasian käsittelyn edellyttämät yksilöintitiedot, kuten asian vireillepanija ja asiaan liittyvä henkilö sekä asiassa suoritetut välitoimet, asiaan liittyvät asiakirjat sekä tieto asian päättävästä toimesta.
Tieto pyydetystä asiakirjasta annetaan mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon kuluessa tietopyynnön tekemisestä. Jos asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai tavanomaista suuremman työmäärän, tieto julkisesta asiakirjasta annetaan tai asia ratkaistaan viimeistään kuukauden kuluessa tietopyynnön tekemisestä.
2.3 Tietojärjestelmät
Hallinnollisten asioiden tietovarannon tietojenkäsittelyyn hyödynnetään hallinnollisten asioiden asianhallintajärjestelmää (HILDA) sekä operatiivisia valtionhallinnon henkilöstö- ja taloushallinnon tietojärjestelmiä, kuten Kieku, Handi, M2, HRM ja SiSi.
Hallinnollisten asioiden tietovarantoon kuuluvia asiakirjoja säilytetään valvotuissa ja pääsynhallinnalla varustetuissa verkkoympäristöissä sekä valvotuissa toimitiloissa.
2.4 Tietojen hakutekijät
Hallinnollisten asioiden tietovarannosta tietoja voi hakea esimerkiksi asian tunnistetiedolla (diaarinumero) sekä asian vireillepanijaa tai asiaan liittyvää henkilöä koskevalla tiedolla. Tietopyynnön yhteydessä kannattaa ilmoittaa asiakirjan tai asian päivämäärä, jos se on tiedossa. Tämä edesauttaa pyydetyn asiakirjan yksilöintiä.
2.5 Saatavuus teknisen rajapinnan kautta
Tietoja ei ole saatavissa teknisen rajapinnan avulla.
Julkaistu 16.12.2020